تحقیق آماده کردن فلزات برای استفاده در ساخت بدنه خودرو ۸۵ ص

تحقیق آماده کردن فلزات برای استفاده در ساخت بدنه خودرو ۸۵ ص

تحقیق آماده کردن فلزات برای استفاده در ساخت بدنه خودرو ۸۵ ص

تحقیق-آماده-کردن-فلزات-برای-استفاده-در-ساخت-بدنه-خودرو-85-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۸۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏آماده کردن فلزات برای استفاده در ساخت بدنه خودرو:
‏علاوه بر ساختار شیمیایی فلزات، ساختار سطح فلزات نیز بر روی خواص ظاهری سیستم رنگی که در مراحل بعد اعمال می‏‌‏شود مؤثر می‏‌‏باشند. ساختار سطح فلزات کم و بیش متأثر از پروسه تولید فلزات و نحوه شکل دهی آنها می‏‌‏باشد. به همین دلیل زبری سطح فلز را طی عملیات تمیزکاری بوسیله برس زنی، سندینگ و بلاستینگ بوسیله ذرات فولادی یا سند، تغییر می‏‌‏دهند، تا بوسیله ایجاد زبری مناسب خواص سیستم رنگ را بهبود دهیم.
‏از آنجا که خواص ظاهری و حفاظتی لایه‏‌‏های رنگ که در مراحل بعد اعمال می‏‌‏شوند وابستگی شدیدی به ساختار سطح فلزات دارد، به همین علت در نظر گرفتن فاصله قله تا دره و اختلاف بین بلندترین قله و عمیق‏‌‏ترین دره اهمیت بالایی دارد.
‏در صورتیکه زبری سطح فلز زیاد باشد حتی بعد از اعمال لایه‏‌‏های مختلف رنگ می‏‌‏توان به وضوح تأثیر آن را پس از اعمال رنگ رویه مشاهده کرد. در شکل زیر یک نمونه از میزان تأثیر زبری سطح بدنه بر روی زبری لایه‏‌‏های مختلف رنگ، را می‏‌‏توان مشاهده کرد.
‏علاوه بر برخی مواد مورد استفاده در ساخت یک قطعه صنعتی همانند ساختار سطح و نحوه آماده
‏۳
‏‌‏سازی، یکی از عوامل دیگری که به شدت بر روی کیفیت سیستم رنگ و در نتیجه خواص حفاظتی و ظاهری رنگ یک قطعه صنعتی اثر می‏‌‏گذارد نحوه اتصال و طراحی قطعه صنعتی می‏‌‏باشد. در صورتیکه یکی از اهداف رنگ‏‌‏آمیزی حفظ کیفیت رنگ در درازمدت باشد، طراحان صنعتی باید به قوانین معینی در طراحی قطعات صنعتی دقت کنند. این قطعات صنعتی ممکن از مواد مختلفی همانند چوب، کامپوزیت‏‌‏ها، فولاد یا سایر فلزات و پلاستیک یا سایر ترکیبات ساخته شده باشند.
‏به خصوص طراحی مناسب قطعات ساخته شده از چوب به منظور جلوگیری از ایجاد استرس‏‌‏های حاصل از رطوبت و در نتیجه ترک خوردن چوب اهمیت ویژه‏‌‏ای دارد. در عین حال باید طراحی قطعه به گونه‏‌‏ای باشد که بتوان لایه‏‌‏های مختلف رنگ را با ضخامت یکنواخت بر روی قطعه اعمال کرد و دارای حداقل مقدار اختلاف ضخامت باشیم.
‏ارتباط بین طراحی مناسب و پایداری رنگ را می‏‌‏توان به وضوح در ساخت پنجره‏‌‏ها مشاهده کرد. در هنگام طراحی پنجره باید مطمئن باشیم که آب براحتی از روی پنجره خارج می‏‌‏شود و آب بر روی پنجره باقی نمی‏‌‏ماند. به منظور اطمینان از خروج آب می‏‌‏توان در برخی مناطق سوراخ‏‌‏هایی تعبیه کرد یا به این مناطق حالت شیب‏‌‏دار دهیم تا آب در این محل‏‌‏ها باقی نماند. همه لبه‏‌‏های تیز باید دارای انحنا شوند زیرا هرچه لبه تیزتر باشد ضخامت رنگ در آن مناطق کمتر می
‏۴
‏‌‏باشد. بنابراین با ایجاد انحنا در این مناطق سعی می‏‌‏کنیم تا به ضخامت مناسبی از فیلم رنگ دست یابیم. همچنین باید برخی نواحی با سیلرهای مناسب پر شوند. سیلرهای مورد استفاده باید خاصیت الاستیته خود را برای مدت‏‌‏های طولانی حفظ کنند زیرا همیشه یک پنجره تحت اثر استرس‏‌‏های دائمی می‏‌‏باشد.
‏قطعات فلزی اغلباً دارای شکل بسیار پیچیده و دارای نقاط اتصال، بوسیله جوشکاری و پرچ نمودن می‏‌‏باشند در عین حال دارای حفره و شیارهای متعددی می‏‌‏باشند. بدنه خودرو نیز دارای این ویژگی ها می‏‌‏باشد. وجود نقاط نوک تیز در یک قطعه فلزی باعث مشکل شدن فرآیند رنگ آمیزی آن می‏‌‏گردد. حفره‏‌‏های سربسته یا حفره‏‌‏هایی که به سختی قابل دسترسی می‏‌‏باشند باید توسط مواد مناسب پر شوند یا اینکه توسط طراحی مناسب یا ایجاد سوراخ برای ورود رنگ به داخل آنها قابل دسترس شوند. زمانی که اعمال رنگ بصورت غوطه وری صورت گیرد همانند اعمال آستر باید طراحی خودرو به گونه‏‌‏ای باشد که مناطقی برای جمع شدن رنگ وجود نداشته باشد وجود این مناطق علاوه بر هدر رفتن رنگ باعث کاهش ضخامت فیلم رنگ در این مناطق و در نتیجه کاهش مقاومت خوردگی رنگ و در عین حال عیوب فراوان دیگری برای لایه آستر می‏‌‏شود. در صورت بروز این عیوب در یک لایه آستر مجبور به رفع عیب از نقاط معیوب می
‏۴
‏‌‏باشیم که نتیجه آن افزایش هزینه‏‌‏های رفع عیب، افزایش تعداد نیروی انسانی مورد نیاز برای رفع عیب، افزایش طول سالن رنگ و افزایش سایر هزینه‏‌‏ها و در عین حال کاهش سرعت تولید خط خودرو می‏‌‏گردد. به علت اینکه دلایل بروز این عیوب، روش‏‌‏های رفع عیوب احتمالی دارای جزییات فراوان می‏‌‏باشد و در عین حال تعداد عیوب احتمالی نسبتاً زیاد می‏‌‏باشد به همین دلیل در این کتاب در مورد این مسائل صحبت نمی‏‌‏کنیم و فقط به بیان کلیات اکتفا می‏‌‏کنیم. تبدیل نقاط نوک تیز به نقاط دارای انحناء نیز اهمیت ویژه‏‌‏ای ‏دارد زیرا همانطور که گفته شد ضخامت لایه‏‌‏های رنگ در لبه‏‌‏های نوک تیز پایین می‏‌‏باشد که نتیجه آن کاهش خواص حفاظتی سیستم رنگ در این نقاط می‏‌‏باشد.
‏بعضی از نقاط ضعف نیز باید توسط طراحی مناسب برطرف شوند. بعنوان مثال در قسمت جلوی خوردو احتمال ضربات متمادی سنگ ریزه وجود دارد. در این حالت شکل مناسب گلگیر تا حدی باعث کاهش این عیب می‏‌‏گردد. یکی از روش‏‌‏های دیگر کاهش این عیب استفاده از مواد مناسب در قسمت جلوی خودرو و معمولاً فلزات مقاوم در برابر سنگ ریزه و قطعات پلاستیکی بجای قطعات فولادی می‏‌‏باشد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x