تحقیق آزمایش تراکم خاک ۸ ص

تحقیق آزمایش تراکم خاک ۸ ص

تحقیق آزمایش تراکم خاک ۸ ص

تحقیق-آزمایش-تراکم-خاک-8-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏آزمایش : تراکم ‏( compaction‏ )
‏هدف از انجام عملیات تراکم ، کاهش میزان تخلخل خاک است . ‏وجود آب تا میزان مشخصی سبب تسهیل این عملیات می شود .بدست آوردن این حد رطوبت و وزن مخصوص خشک بیشینه خاک پس از بکار بردن میزان معینی انرژی کوبشی ،‏‌‏هدف مهم آزمایش تراکم است ‏.
‏مقدمه
‏در هنگام ساخت و اجرای بزرگراهها ، فرودگاهها و سازه های دیگر متراکم کردن خاک یک امر ضروری جهت بهبود مقاومت خاک می باشد . پروکتور (۱۹۳۳) یک آزمایش تراکم ازمایشگاهی ابداع کرد تا بوسیله آن حداکثر وزن مخصوص خشک خاک که برای تراکم درمحل می تواند ‏استفاده شود را تعیین کند این آزمایش به نام آزمایش تراکم پروکتور مشهور می باشد .
‏توضیحاتی در مورد مبحث تراکم
‏زمانیکه به یک خاک نیرو وارد می شود دانه های جامد خاک روی هم می لغزند و در محیط متراکم تری قرار می گیرند و نشست خاک کم می شود . در محیط متراکم تر خاک دارای زاویه اصطکاک داخلی بیشتری است و در نتیجه مقاومت برشی خاک بیشتر می شود . به مسئله تراکم خاک در پروژه هایی نظیر راهسازی و احداث سد برخورد می کنیم و بدین ترتیب مقاومت برش یا به عبارتی توان باربری خاک را افزایش می دهیم از روش های زیر برای متراکم کردن استفاده می شود .
‏غلطک (roller‏‌‏)
۳
‏با استفاده از غلطک برای اغلب کارهای مهندسی می توان خاک را متراکم نمود بدین ترتیب که در پروژه های راهسازی لایه ها تا ۲۰ سانتیمتر و سد سازی تا ۶۰ سانتی متر ریخته شده و روی آن مقداری آب پاشیده می شود و با گذر چند بار غلطک‏‌‏، خاک متراکم می گردد رطوبت موجب می شود دانه های خاک به اصطلاح ‏«‏ روغنکاری ‏»‏ شده وزاویه اصطکاک داخلی آن ها کم شده و متراکم تر ‏
‏می گردد .
‏انواع غلطک
‏غلطک چرخ فلزی :
‏از غلطک های چرخ فلزی عموما در کارهای آسفالتی استفاده می شود و از غلطک های لرزان یا سنگین چرخ فلزی برای متراکم کردن خاک درشتدانه استفاده می گردد . ارتعاش موجب لرزداندن دانه ها شده و دانه ها از بالا به پایین بهتر متراکم می شوند .
‏چرخ لاستیکی :
‏از این نوع غلطک برای خاکهای ماسه ای و خاکهای درشتدانه ای که پوک هستند و زیر غلطک چرخ فلزی خرد می شوند استفاده می شود و خاک را از بالا به پایین متراکم می کنند .
‏پاچه بزی:
‏این نوع غلطک برای تراکم خاک های رسی استفاده می شود . این نوع غلطک مخصوصا در هسته سد خاکی کاربرد دارند و خاک را از پایین به بالا متراکم می نمایند .
‏روش vibroffototion‏ : این روش برای خاکهای ماسه ای ریز دانه که دارای عمق زیادی هستند استفاده می شود ، بدین ترتیب که دستگاه
۳
vibroffototion‏ که دارای وزن سنگینی در حدود ۲ تن است و مجهز به ‏جت آب در بالا وپایین است ، روی لایه مورد نظر قرار می گیرد .
‏جت آب پایین روشن می شود و با توجه به فشار آب وارده و وزن دستگاه ‏‌‏،گودالی ایجاد شده و ماسه خارج شده و دستگاه به داخل زمین فرو می رود . حال جت آب پایین را خاموش کرده و جت های بالایی روشن می شود و هم زمان به داخل گودال ریخته می شود جت های آب موجب می شود که ارتعاش در خاک بوجود آمده و خاک متراکم تر گردد.
‏ انفجار blosting‏ : از انفجار برای خاکهای دانه ای و خصوصا لجن ها استفاده می شود. در این روش چاه هایی تا عمق مورد نظر در لایه کنده شده و داخل چاه ها مواد منفجره کار گذاشته می شود انفجار مواد ،‏‌‏خاک اشباع به حالت روان در آمده و هنگام ته نشین شدن خاک د رمحیط متراکم تر قرار ‏
‏می گیرد .
‏روش dewatering‏ :با پایین آوردن سطح آب زیر زمینی با حفر چاههای آب در زمین و پمپاژ مداوم از داخل آن ها ، سطح آب داخل چاهها پایین آمد و نیروی ارشمیدس وارد به ذرات خاک کم می شود و در نتیجه خاک نشست کرده و متراکم می شود .
‏روش پیش بازگذاریperloding‏ : برای خاکهای رس اشباع از این روش استف‏اده می شود که در زمین مربوطه با‏رگذاری با وزن بسیار بیشتر از ساختمان سازه مورد نظر انجام می شود که موجب خارج شدن آب ازداخل خاک شده و لایه رس اشباع از زمان کمتری نشستهای خود را انجام می دهد .
۴
‏شرح آزمایش :
‏آزمایش T-99‏ آشتو ( برای خاکهای ریزدانه ) به روش پروکتور
‏فرمولهای مورد نیاز :
‏= وزن استوانه پروکتور بدن قالب بندی
‏= وزن استوانه با خاک
‏وزن خاک داخل استوانه بعد از ۳ بار ریختن و هر بار ۲۵ ضربه چکش در بار اول
‏وسایل مورد نیاز :

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x