دانلود تحقیق دین و سیاست
تحقیق دین و سیاست
دانلود تحقیق در مورد دین و سیاست،
در قالب word و در ۱۸ صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
دین را مى توان به مجموعه به هم پیوسته اى از باورها و اندیشه هاى برگرفته
از وحى الهى در رابطه با جهان، انسان، جامعه و جهان پس از مرگ تعریف کرد که
هدف آن، هدایت انسان به سوى روش بهتر زیستن و کامل تر شدن است.
از وحى الهى در رابطه با جهان، انسان، جامعه و جهان پس از مرگ تعریف کرد که
هدف آن، هدایت انسان به سوى روش بهتر زیستن و کامل تر شدن است.
این
تعریف منطبق با تفسیرى است که در برخى از روایات و کتاب هاى کلامى در مورد
ایمان آمده است: (اعتقاد بالجنان عمل بالارکان و اقرار باللسان) که تعاریف
جامعه شناسانه از دین که برخى جامعه شناسان ارائه داده اند، نیز مى تواند در
راستاى این تعریف جامع باشد.
تعریف منطبق با تفسیرى است که در برخى از روایات و کتاب هاى کلامى در مورد
ایمان آمده است: (اعتقاد بالجنان عمل بالارکان و اقرار باللسان) که تعاریف
جامعه شناسانه از دین که برخى جامعه شناسان ارائه داده اند، نیز مى تواند در
راستاى این تعریف جامع باشد.
جامعه شناسانى چون: نیل اسملسر و
فلورانس کلاکون و فرد استرادیت بک، دین را از مقوله جهت گیرى ارزشى
دانسته اند و آن را عبارت از اصول پیچیده و در عین حال کاملاً منظم و مرتب
شده اى شمرده اند که به جریان سیال اعمال و اندیشه هاى انسانى در ارتباط با
حل مسائل مشترک انسانى، نظم و جهت مى دهد. با این توضیح که جهت گیرى ارزشى
در دین به صورت چارچوب هاى مافوق طبیعى و مقدس ترسیم مى شود و در
اندیشه هایى چون اومانیزم به شکلى فاقد قداست ارائه مى گردد.
فلورانس کلاکون و فرد استرادیت بک، دین را از مقوله جهت گیرى ارزشى
دانسته اند و آن را عبارت از اصول پیچیده و در عین حال کاملاً منظم و مرتب
شده اى شمرده اند که به جریان سیال اعمال و اندیشه هاى انسانى در ارتباط با
حل مسائل مشترک انسانى، نظم و جهت مى دهد. با این توضیح که جهت گیرى ارزشى
در دین به صورت چارچوب هاى مافوق طبیعى و مقدس ترسیم مى شود و در
اندیشه هایى چون اومانیزم به شکلى فاقد قداست ارائه مى گردد.
دو فصل عمده دین؛ یعنى عقاید و جهان بینى، مقررات و احکام و اخلاق و سیر تکامل انسان است. قرآن
به صراحت، شریعت را جزء جدا نشدنى دین در همه آیین هاى آسمانى مى شمارد (۴) و
اعتقاد مجرد را در صورتى که همراه با عمل به احکام و مقررات وحى نباشد ـ
هر چند که درست باشد ـ دیندارى تلقى نمى کند. (۵) شاخص همیشگى و ماهوى دین،
اندیشهاى نظام یافته در زمینه جهان بینى و شریعت است و هدف غایى آن چیزى
جز رشد و تعالى انسان در زندگى این دنیا و فرجام آن نیست …
به صراحت، شریعت را جزء جدا نشدنى دین در همه آیین هاى آسمانى مى شمارد (۴) و
اعتقاد مجرد را در صورتى که همراه با عمل به احکام و مقررات وحى نباشد ـ
هر چند که درست باشد ـ دیندارى تلقى نمى کند. (۵) شاخص همیشگى و ماهوى دین،
اندیشهاى نظام یافته در زمینه جهان بینى و شریعت است و هدف غایى آن چیزى
جز رشد و تعالى انسان در زندگى این دنیا و فرجام آن نیست …