تحقیق تاریخ سیاسی ائمه

دانلود تحقیق تاریخ سیاسی ائمه

تحقیق تاریخ سیاسی ائمه

تحقیق-تاریخ-سیاسی-ائمه

دانلود تحقیق با موضوع تاریخ سیاسی ائمه،
در قالب word و در ۸۳ صفحه، قابل ویرایش، شامل:

مقدمه
تاریخ چیست؟
کاستی ها و دشواری ها
نقش ائمه در تداوم رسالت
مشکلات راه
اما مشکلات عمومی
مشکلات خاص تاریخ ائمه
اما توضیح این مشکلات
نفس عمل و ذات حوادث
شرایع و مواضع
ریشه‌ های مکتبی در موضع گیری ها
موضع گیری فکری و عقیدتی
موضع عملی و مبارزاتی
تغییر شیوه تابع تغییر شرایط
شریط گوناگون
موضع و نوع مبارزه ائمه
مبارزه مثبت
مبارزه منفی
ائمه و مبارزه مسلحانه
و …


بخشی از ابتدای متن تحقیق:
از آن جا که ما به «اسوه» بودن معمصومین در همه جهات معتقدیم، توفیق الگوگیری از آنان را جز در سایه شناخت سیره و شیوه آنان به دست نمی‌آوریم.

بعد سیاسی زندگی امامان و سیره اجتماعی و مبارزاتی آنان کمتر مورد بحث و تحقیق و عرضه قرار گرفته است. به همین دلیل، شناخت «تاریخ سیاسی ائمه» از ضرورت و اولویت بیشتری برخوردار است. 

طرح و تبیین بعد سیاسی و مبارزاتی معصومین (ع)، آرزویی است که فرزانگان امت و شیفتگان تاریخ امامان، پیوسته داشته‌اند و دارند و با وجود کارهای ارزشمندی که در دهه‌های اخیر انجام گرفته، تاکنون حق این مطلب ادا نشده است و حرفهای گفتنی و زمینه کاوش در ابعاد و زوایای ناشناخته، هنوز بسیار است. 

خوشبختانه مراکز و افرادی هم به تتبع و تدوین این گوشه مهم از تاریخ اسلام مشغولند و امید می‌رود که ثمردهی این تلاش ها و به بار نشستن و عرضه شدن محصول این تحقیقات خیلی به درازا نکشد و مشتاقان هرچه زودتر، به تماشای دستاورد این تلاش مقدس بنشینند. 

آن چه پیش رو دارید، تا آن مرتبه مطلوب و آرمانی فاصله بسیار دارد، ولی به هر حال گامی است که می‌تواند به سهم خود، روشنگر این زاویه از سیره معصومین(ع) باشد. در این تحقیق، بیش از آنکه به جزئیات زندگی و سیره معصومین پرداخته شود، کوشش شده تا ترسیمی کلی‌تر و نمایی روشن از بعد مبارزاتی زندگی امامان ـ البته مستند به وقایع حیاتشان ـ ارائه شود. غور و کاوش دقیق و ریز، بویژه در مقطع حیات امامان تا عصر امام سجاد و امام باقر (ع) جای خود را به دوره‌بندی این مقاطع و بیان ویژگی های آن داده است و از عصر امام کاظم (ع) به بعد، مبسوط‌ تر مورد بحث قرار گرفته است.


فهرست منابع:
۱ـ تاریخ سیاسی ائمه، نوشته جواد محدثی
۲ـ جامعه و تاریخ، نوشته مرتضی مطهری
۳ـ سیاست و اجتماع در صحیفه سجادیه، نوشته تقی رهبر
دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x