بررسی روابط مشترک معماری و موسیقی و تأثیر گذاری آنها بر هم ۴۳ ص

بررسی روابط مشترک معماری و موسیقی و تأثیر گذاری آنها بر هم ۴۳ ص

بررسی روابط مشترک معماری و موسیقی و تأثیر گذاری آنها بر هم ۴۳ ص

بررسی-روابط-مشترک-معماری-و-موسیقی-و-تأثیر-گذاری-آنها-بر-هم-43-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏فهرست‏ :
‏چکیده………………………………………………………………………‏…………………………………‏۲
‏فصل اول‏:
‏مقدمه…………………………………………………………………………………………….‏…..‏……۳
‏فصل دوم‏:
‏ادبیات تحقیق…..‏………………………………………………………………‏…………………….‏….۴
‏فصل سوم:
‏نتایج
‏نقل معمار‏ی از دیدگاه معماران………‏……………………………………………………..‏………‏۶
‏نقل موسیقی از دیدگاه موسیقیدان ها‏…‏…………‏………………………………………………..۷
‏آفرینش مفهوم در موسیقی…………‏………………………………………………………………..‏۱۰
‏آفرینش مفهوم در معماری……‏…..‏………………………………………………………………….۲۱
‏پیوند ها و اشتراکات…..‏………………………………………………………………………….‏……‏۳۰
‏فصل چهارم:
‏نتیجه گیری…………………….‏……..‏…………………………………………….‏………………….
‏فصل پنجم:
‏فهرست منابع و مراجع……………….‏………………………………………………………….
‏۲
‏مقدمه‏:
‏جستجوی عوامل مشترک هنرها خود یکی از روشهایی است که میتواند تأثیرپذیری هنرها از یکدیگر را آگاهانه افزایش دهد‏ و ابتکارات تازه ای سبب شود در این مقاله به وجود اشتراک و ارتباط دو عرصه از هنر یعنی معماری و موسیقی پرداخته شده است. در اینجا به خواص صوت که عبارتند از نیرو یا شدت، سنگینی، کشش، اوج و… می پرداریم.این خواص درمعماری نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
‏مسأله تحقیق‏: معماری و موسیقی دارای فاکتورهای مشترک و تاثیر بر همدیگر هستند.
‏موضوع تحقیق‏: بررسی روابط مشترک معماری و موسیقی و تأثیر گذاری آنها بر هم
‏پرسش تحقیق‏: آیا معماری و موسیقی به عنوان دو رشته هنری بر هم تأثیر گذارند ؟
‏اهداف تحقیق‏: ۱- بررسی معماری و مفهوم آن
‏ ‏ ‏ ۲- بررسی موسیقی و مفهوم آن
‏ ‏ ‏ ۳- بررسی عوامل مشترک این دو
‏ ‏ ‏ ۴- بررسی نحوه تأثیر گذاری آنها با توجه به اشتراکات
‏روش جمع آوری اطلاعات‏ :
‏کتابخانه( یادداشت برداری ،خلاصه کردن مطالب با ذکر منبع برای استفاده در بخش ادبیات تحقیق)
‏ اینترنت (استفاده از سایت های مرتبط)
‏پیشینه تحقیق‏ :
‏ایانیس زناکیس معمار و موسیقیدان در سال ۱۹۷۶ کتابی با عنوان “موسیقی معماری
‏ Musique Architecture‏” به بررسی پیوند بین دو حوزه خلاقه معماری و موسیقی پرداخته است. این کتاب مجموعه مقالاتی است شامل نظریه های زناکیس .او در این کتاب نظریه ای نو برای ساختن یک شهر نمونه موسیقی ارائه داده است.
‏کتاب موسیقی معماری از سه بخش تشکیل شده است :‏ ۱- ‏موسیقی
‏ ۲- معماری‏
‏ ۳- موسیقی معماری

‏اشتراکات معماری و موسیقی:
‏معماری
‏موسیقی
‏۳
‏فضا درمعماری
‏موسیقی درمعماری
‏معماری بومی
‏موسیقی عامیانه
‏معماری مذهبی
‏موسیقی مذهبی
‏معماری منومونتال
‏موسیقی یادماندنی یا یادگاری
‏معماری سودبخش
‏موسیقی تبلیغاتی و سرگرم کننده
‏بهره گیری از نمادهای مردمی
‏بهره گیری از نواهای ملی
‏بهره گیری از پدیده های طبیعت
‏بهره گیری از پدیده های طبیعت
‏تقلید
‏تقلید
‏بهره گیری از رنگ در معماری
‏رنگ آمیزی در موسیقی
‏سنگینی و ثقل در بنا
‏سنگینی و ثقل در موسیقی
‏کشش در موتیف های بنا
‏کشش اصوات و گاه لحن ها
‏بلندی و ارتفاع در معماری
‏اوج و حضیض در موسیقی
‏گلیساندو یا سهمی های هذلولی
‏گلیساندو در موسیقی
‏هیپربل Hyperbol‏ در معماری
‏هیپربل در اجرای گلیساندوها در موسیقی
‏تضاد در موتیف ها
‏تضاد در ملودی و آرمونی
‏تکرار موتیف ها در بنا
‏تکرار موتیف ها در موسیقی
‏قرینه سازی
‏قرینه سازی
‏برقراری ریتم در نما و سطوح گوناگون دربنا
‏وزن یا ریتم موسیقی
‏احساس ( به مدد سایه روشن و رنگ در صدا )
‏احساس درموسیقی به ویژه در اجرا
‏هماهنگی در معماری
‏هماهنگی یا آرمونی در موسیقی
‏تناسبات و بهره برداری از نسبت طلایی
‏تناسبات در آرمونی
‏فرم در معماری
‏فرم در موسیقی
‏خط در معماری
‏خط در موسیقی
‏سایه روشن در معماری
‏سایه روشن درموسیقی به مدد هماهنگی و شدت و ضعف صدا
‏رنگ در معماری
‏رنگ درموسیقی
‏نقش ریاضی در معماری
‏نقش ریاضی در تئوری موسیقی
‏نقش اکوستیک در بنا
‏اکوستیک در موسیقی
‏مسایل روانی و اهمیت آن در معماری
‏مسایل روانی و اهمیت آن در موسیقی
‏۴
‏ ‏
‏معماران ونقل معماری
‏ معماران بر این باورند که ابزاری که برای نمایاندن فضای ساخته شده در اختیار دارند برای چنین امری کامل و کافی نیست ؛ همچنان که همین ابزار ، برای بازآفرینی آن چه در تصور دیگران بوده و برای ما باید به عین درآید ، نارسایی هایی اساسی دارد . معماران ، برای نمایاندن فضای کالبدی ای که می بینند یا دیده اند ، از تخته رسمی استفاده می کنند که حجم ها را به وسیله مقاطع و نماهایی چندگونه که مکمل یکدیگرند و در مقیاس هایی مترتب و مکمل روی صفحـه کاغذ یا روی صفحـه ‏«‏ ویدئو ‏»‏ – خواه بـه سکـون و خواه به حرکت ‏–‏ نشان می دهد و از دیدگاه هایی محدود متظاهر می کند . در حقیقت امر ، صفحه ای بی رنگ بی هیچ گونه حافظه و خاطره ، اما منقوش به خطوطی با نسبت ها و اندازه هایی قرار داده شده ، می خواهد نمایانگر فضایی شود که به غنایی بیش وجود دارد یا در راه به وجود آمدن است .
‏ معماران می توانند ، با ‏«‏ دیدن ‏»‏ ابزاری که گفتیم ، بعضی از ویژگی های معمارانه فضای کالبدی یا فضای ساخته شده مورد نظر را بازشناسند و ، از راه سخن ، به دیگران بازشناسانند . در کتاب های تاریخ و مجله های نقد و بررسی معماری بسیارند مواردی که خواننده را از راه یک یا چند تصویر ارایه شده به درون مباحثی گونا گون می برند : از تدابیری که در زمینه آهنگ حرکت و ترتیب منظرها اتخاذ شده تا ارتباطاتی که تعیین کننده شیوه کاربری فضا به شمار می روند و جز این ها . دیگران اما ، با دیدن نقشه های یک بنا و با شنیدن توصیف های آن ، موفق نمی شوند به جامعیت اندیشه ها و به رمز و راز ساختمانی که با این ابزار نمایانده می شود پی برند و همیشه هاله هایی از ابهام گرداگرد تصویری که می خواهد وضعیتی عینی را از ذهنی به ذهن دیگر انتقال دهد ، حایل میان معمار و غیرمعمار ، وجود دارند . به کوتاه سخن این که معماران هنوز ابزارهایی کامل و کافی کـه برای بازشناسی فضای معماری لازم است در دست ندارند ؛ و البته این ، موضوعی شناخته شده به شمار می آید ، به آن حد که گفت و شنود در زمینه اش را می توان از بدیهیات شمرد . معماران شمار قابل توجهی از ویژگی های فضای معماری را می شناسند که قادر به نمایان داشتن آن ها از راه تصویر نیستند و می دانند که رنگ و سایه ، تعدد نقشه ها به مقیاس های گونا گون و ترسیم های پرسپکتیو ، تجهیز صفحه کاغذ ‏–‏ مونیتور ، عناصر نمادین و ارایه ماکت … نمی توانند ، آن چه را که باید ، بنمایانند .
‏موسیقی سازان و نقل موسیقی

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x