ارزیابی سهام از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها ۲۴۹ ص

ارزیابی سهام از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها ۲۴۹ ص

ارزیابی سهام از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها ۲۴۹ ص

ارزیابی-سهام-از-طریق-تجدید-ارزیابی-دارایی-ها-249-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۵۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏ارزیابی سهام از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها
‏از دیدگاه فروشندگان سهام هر شرکت ، مهمترین عامل برای تصمیم گیری در خصوص فروش سهام ، قیمت روز اموال و دارایی های آن می باشد و مبنای گذاری سهام قیمت روز اموال و داراییهای شرکت است و تجدید ارزیابی اموال و داراییهای شرکت با دو روش زیر امکان پذیر می باشد :
‏الف : تجدید ارزیابی با روش شاخص بانک مرکزی و تفاوت نرخ ارز
‏شاخص بانک مرکزی نشان دهنده حداقل افزایش قیمت ها می باشد . از طرفی نرخ ارز طی سنوات گذشته تغییرات قابل توجهی داشته است ، لذا چنانچه اثرات این دو عامل در داراییهای ثابت شرکت محاسبه گردد ، امکان برآرود قیمت روز اموال و داراییهای ثابت شرکت میسر می شود و از آنجایی که داراییهای ثابتی که بیشتر از ده سال قبل خریداری شده ، عملاً مستهلک گردیده اند لذا چنانچه تغییرات داراییهای ثابت و استهلاکات آنها از ده سال قبل به با شاخص بانک مرزی محاسبه گردد ، قسمت روز دارایی ها بدون احتساب تغییرات نرخ ارز بدست خواهد امد و سپس با استفاده از آخرین جدول داراییهای ثابت اقلام ارزبر آنها برآورد می شود و پس از آن چنانچه شرکت دارای کسری ذخیره برای اقلامی از قبیل مالیات ، بیمه ، مطالب مشکوک الوصول ، بازخرید خدمت کارکنان باشد ، کسری ذخایر مربوطه برآورد و مجموع این ارقام محاسبه می گردد .
‏در حالیتی که شرکت در سایر شرکتها سرمایه گذار باشد قیمت روز سرمایه گذاری شرکت در سایر شرکتها به یکی از روشهای فوق برآورد شده و پس از آن قیمت روز سهام به شرح زیر محاسبه می شود .
‏حقوق صاحبان سهام طبق دفاتر
‏کسر می شود کسری ذخایر
‏حقوق صاحبان سهام پس از تعدیلات
‏اضافه می شود :
‏تفاوت ارزش روز داراییهای ثابت با شاخص بانک مرکزی
‏تفاوت ارزش روز داراییهای ثابت با نرخ ارز
‏تفاوت ارزش روز داراییهای جاری با نرخ ارز
۲
‏تفاوت ارزش روز سرمایه گذاری در سایر شرکتها
‏جمع
‏کسر می شود :
‏تفاوت ارزش روز بدهیهای ارزی
‏قیمت روز سهام شرکت
‏ضمناً چنانچه اثرات تورمی فوق در هر یک از حسابهای ذیربط عمل گردد ، امکان استخراج ترازنامه با قیمت روز اموال فراهم می شود و بطور خلاصه قیمت روز سهام از تفاوت داراییها با قیمت روز ، منهای بدهیها با قیمت روز بدست می آید .
‏ب- تجدید ارزیابی با روش کارشناسی رسمی دادگستری
‏در این روش ، ابتدا قیمت روز اموال و داراییهای ثابت شرکت توسط کارشناسان رسمی دادگستری برآورد و گزارش می گردد . آنگاه میزان ارز موجودیهای جنسی شرکت ، وجوه نقد ارزی ، مطالبات ارزی و بدهیهای ارزی و نرخ ارز ثبت شده در دفاتر مشخص و تفاوت نرخ ارز آنها برآورد می گردد . و پس از آن چنانچه شرکت دارای کسری ذخیره برای اقلامی از قبیل مالیات ، بیمه ، مطالبات مشکوک الوصول و بازخرید خدمات کارکنان باشد ، مجموع این ارقام نیز محاسبه می گردد .
‏سپس قیمت روز سرمایه گذاری شرت در سایر شرکتها به یکی از روشهای فوق برآورد می گردد و پس از آن قیمت روز سهام به شرح ذیل محاسبه می شود .
‏حقوق صاحبان سهام طبق دفاتر
‏کسر می شود : کسری ذخایر
‏حقوق صاحبان سهام پس از تعدیلات
‏اضافه می شود :
‏تفاوت ارزش روز داراییهای ثابت با قیمت کارشناس دادگستری
‏تفاوت ارزش روز داراییهای جاری با نرخ ارز
‏تفاوت ارزش روز سرمایه گذاریها
‏جمع
‏کسر می شود :
۳
‏تفاوت ارزش روز بدهیهای ارزی
‏قیمت روز سهام شرکت
‏قیمت روز سهام شرکت
‏تعداد سهام
‏قیمت روز هر سهم =
‏ضمناً چنانچه اثرات تورمی فوق در هر یک از حسابهای ذیربط عمل گردد ، امکان استخراج ترازنامه با قیمت روز اموال فراهم می شود و بطور خلاصه قیمت روز سهام از تفاوت داراییهای با قیمت روز ، منهای بدهیها با قیمت روز بدست می آید .
‏لازم به تذکر است چنانچه ؛ در این روش موجودیهای جنسی نیز توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی گردد ، صرفاً سایر اقلام داراییهای جاری از قبیل موجودی نقد ارزی و مطالبات ارزی از طریق تفاوت نرخ ارز ، ارزیابی می شوند .
‏مثال شرکت فرزانگان در سال ۱۳۶۳، بمنظور اجرای طرح تولید کاغذ صنعتی تأسیس گردیده است .
‏اطلاعات مالی ذیل در راتباط با فعالیتهای شرکت در دست می باشد :
‏۱. منابع ریالی مصرف شده در طرح مزبور تا سال ۱۳۷۲ به شرح ذیل بوده است :
‏ ارقام : میلیون ریال
‏سال
‏۶۳
‏۶۴
‏۶۵
‏۶۶
‏۶۷
‏وجوه
‏۶
‏۱/۲۱۹
‏۷/۱۷
‏۲۸
‏۸/۸۵
‏سال
‏۶۸
‏۶۹
‏۷۰
‏۷۱
‏۷۲
‏وجوه
‏۳/۲۰۷
‏۵/۵۸۴
‏۴۸۰۸
‏۲/۶۶۲۳
‏۸/۷۸۷۰
‏ ۲. مجموعه ارز مصرفی طرح تولید کاغذ تا پایان سال ۱۳۷۲ به شرح ذیل بوده است.
۴
‏دلار مصرف شده به نرخ دولتی
‏مارک‏«‏ ‏«‏ رقابتی
‏ارز تخصیصی به نرخ دولتی (دلار)
‏ارقام: میلیون
‏۷/۳۰
‏۷/۱
‏۷/۴
‏معادل ریالی
‏۲۱۴۹
‏۶۸۰
‏۳۲۹
‏۳۱۵۸
‏الگوی سه مرحله ای رشد : در الگوی سه مرحله ای فرضی بر این گذاشته می شود که رشد سود تقسیمی دارای سه مرحله متفاوت است . در حالی که در الگوی مبتنی بر رشد ثابت سود تقسیمی فرض بر این گذاشته می شد که سود تقسیمی دارای رشد ثابت ، دائمی و همیشگی است . در الگوی سه مرحله ای ، در مرحله نخست ، فرض بر این است که سود تقسیمی با نرخ ثابت ga‏ برای دوره A‏ سال رشد می کند . پس از این ، مرحله انتقالی پیش می آید که از سال A+1‏ تا نقطه زمانی B‏ طول می کشد . در دوره انتقالی نرخ رشد سود تقسیمی به صورت خطی کاهش می یابد و به یک نرخ رشد دائمی و ثابت بنام gn‏ می رسد . این نرخ رشد ثابت و دائمی gn‏ ، را نرخ رشد عادی شرکت در بنلد مدت می نامند . در نمودار زیر نرخ رشد سود تقسیمی در این سه مرحله نشان داده شده و فرض بر این است که در آغاز نرخ رشد سود تقسیمی از نرخ رشد عادی شرکت در بند مدت بیشتر است .
‏نرخ رشد هر یک از سالهای دوره انتقالی با فرمول زیر محاسبه می شود .
‏نمودار : نرخ رشد سود تقسیمی در طی زمان
‏در فرمول فوق اگر Z‏ با S‏ برابر باشد ، به مرحله انتقالی می رسیم . نرخ رشد بصورت نرخ رشد ثابت در بلند مدت (gn‏) در می آید . بنابراین با فرض با فرض در دست داشتن

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x