آموزش سخت افزار (دانلود رایگان)

آموزش سخت افزار (دانلود رایگان)

آموزش سخت افزار (دانلود رایگان)

آموزش-سخت-افزار-(دانلود-رایگان)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۹
‏۱
‏آموزش سخت افزار
‏حافظه ROM
‏ ‏حافظه ROM‏ یک نوع مدار مجتمع (IC‏) است‏ ‏ که در زمان ساخت داده هائی در آن ذخیره می گردد. این نوع از حافظه ها علاوه بر استفاده در کامپیوترهای شخصی در سایر دستگاههای الکترونیکی نیز بخدمت گرفته می شوند. حافظه های ROM‏ از لحاظ تکنولوژی استفاده شده، دارای انواع‏ ‏ زیر می باشند:
‏ ROM
PROM
EPROM
EEPROM
Flash‏ Memory
‏ ‏هر یک از مدل های فوق دارای ویژگی های منحصربفرد خود‏ ‏ می باشند . حافظه های فوق در موارد زیردارای ویژگی مشابه می باشند:
‏داد های ذخیره شده در این نوع تراشته ها ” غیر فرار ” بوده و پس از خاموش شدن منبع تامین انرژی اطلاعات خود را از دست نمی دهدند.
‏داده های ذخیره شده در این نوع از حافظه ها غیر قابل تغییر بوده و یا اعمال تغییرات در آنها مستلزم انجام عملیات خاصی است.
‏۹
‏۳
‏                                ‏ ‏ 
‏مبانی حافظه های‏ ‏ ROM‏
‏حافظه ROM‏ از تراشه هائی شامل شبکه ای از سطر و ستون تشکیل شده است ( نظیر حافظه RAM‏) . هر سطر وستون در یک نقظه یکدیگر را قطع می نمایند. تراشه های ROM‏ دارای تفاوت‏ ‏ اساسی با تراشه های‏ ‏ RAM‏ می باشند. حافظه RAM‏ از ” ترانزیستور ” بمنظور فعال و یا غیرفعال نمودن دستیابی به یک ” خازن ” در نقاط‏ ‏ برخورد سطر و ستون ، استفاده می نمایند.در صورتیکه تراشه های‏ ‏ ROM‏ از یک ” دیود” (Diode‏) استفاده می نماید. در صورتیکه خطوط مربوطه “یک”‏ ‏ باشند برای اتصال از دیود استفاده شده و اگر مقدار “صفر”‏ ‏ باشد خطوط به یکدیگر متصل نخواهند شد. دیود، صرفا”‏ ‏ امکان حرکت ” ‏جریان‏ ” را در یک جهت ایجاد کرده و دارای یک نفطه آستانه خاص است . این نقطه اصطلاحا” (Forward breakover‏) نامیده می شود. نقطه فوق میزان جریان مورد نیاز برای عبور توسط دیود را مشخص می کند. در تراشه ای مبتنی بر سیلیکون نظیر پردازنده ها و حافظه ، ولتاژ Forward‏ breakover‏ تقریبا” معادل ‏ ‏شش دهم ولت است .با بهره گیری از ویژگی منحصر بفرد دیود،‏ ‏ یک تراشه ROM‏ قادر به ارسال یک شارژ بالاتر از Forward breakover‏ ‏ و پایین تر از ستون متناسب با سطر انتخابی‏ ‏ ground‏ شده‏ ‏ در یک سلول خاص است .در صورتیکه‏ ‏ دیود در سلول مورد نظر ارائه گردد،‏ ‏ شارژ هدایت‏ ‏ شده (از طریق Ground‏ ) و با توجه به سیستم باینری ( صفر و یک )، سلول یک خوانده می شود ( مقدار آن ۱ خواهد بود) در صورتیکه مقدار سلول صفر باشد در محل برخورد سطر و ستون دیودی وجود نداشته و شارژ در ستون ، به سطر مورد نظر منتقل نخواهد شد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x