دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری کم توانی هوشی
پیشینه تحقیق و مبانی نظری کم توانی هوشی
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 55 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 25 |
دریافت فایل
پیشینه تحقیق و مبانی نظری کم توانی هوشی در 25 صفحه در قالب و.رد قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
کم توانی هوشی
مفهوم کم توانی هوشی(عقب ماندگی ذهنی) از دیدگاه متحولی پیاژه
تعریف کم توان هوشی:
شدت کم توانی هوشی
طبقه بندی کم توانی هوشی بر اساس توانایی و میزان هوش
ویژگیهای کودک استثنایی :
نیازهای والدین کودکان استثنایی:
2-7 تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی
تحقیقات در داخل کشور:
تحقیقات در خارج از کشور:
فهرست منابع
کم توانی هوشی
کم توانی هوشی بیماری نیست؛ بلكه حاصل یك فرایند بیمارگونه در مغز و با محدودیت در كاركرد هوشی و انطباقی است. علت آن غالباً نامشخص میماند و پیامدهای کم توانی هوشی در مشكلات بیمار در كاركرد هوشی و مهارتهای زندگی تظاهر میكند. والدینی كه باید با مشكلات یك كودك مبتلا به معلولیت شدید مقابله كنند، با دو بحران مواجه میباشند: اولین بحران مرگ سمبولیك كودك است كه برایشان اتفاق افتاده است. والدینی كه در انتظار تولد كودكی میباشند، به صورت اجتنابناپذیر درباره كودكی كه هنوز متولد نشده است، فكر میكنند. آنها هدفهایی نظیر موفقیتها، تحصیلات و امنیت مالی برای كودك خود در نظر میگیرند. اینگونه والدین پس از مرگ سمبولیك كودك، از بر باد رفتن آرزوها و رویاهایشان دچار رنج میشوند. بحران دوم كه در واقع با بحران اول متفاوت است، مساله مراقبتهای روزانه از كودك استثنایی میباشد. این اندیشه كه كودك فرآیند طبیعی رشد را طی نخواهد كرد و نخواهد توانست به بزرگسالی مستقل تبدیل شود، بر دوش والدین سنگینی میكند بنابراین برخی از خانوادهها قادرند خود را با مشكل داشتن كودكی كه دچار کم توانی هوشی است تطبیق دهند در حالی كه دیگران دچار آشفتگی میشوند(كرك و كالاگ، 1993 به نقل از كجباف، 1377).
مفهوم کم توانی هوشی(عقب ماندگی ذهنی) از دیدگاه متحولی پیاژه
حركتی كه در تشخیص کم توانی هوشی از حدود سال 1940 آغاز شده و همچنان ادامه دارد براساس نظریة متحولی پیاژه و همكار برجستة او اینهلدر است كه با تحقیقات و پژوهشهای مستمر، پیشرفتهای قابل ملاحظهای داشته است. در این نظریه دو مفهوم اساس كار قرار گرفته: تثبیت و چسبندگی. وقتی كه وضع عقلی یك كودك کم توان هوشی را به كمك آزمونهای عملیاتی تعیین میكنیم نشان داده میشود كه این كودك، بیچون و چرا در مرحلهای از تحول، تثبیت شده است به دلیل اینكه تستهای غیرعملیاتی زیربنای تحولی و مرحلهای ندارند، این واقعیت را نشان میدهند. بر پایه استفاده از الگوی تحولی در تشخیص کم توانی هوشی كه نخستین بار توسط همكار برجستة پیاژه، اینهلدر تحقق پذیرفت، تحول روانی در کم توان هوشی عمیق در پایان دوره حسی- حركتی، کم توان هوشی شدید و نیمه شدید در دورة پیش عملیاتی و کم توانان هوشی خفیف در دورة عملیات عینی متوقف میشود(رابینسون و رابینسون، 1975 به نقل از كجباف، 1377).
تعریف سازشی: آسیب دیدگیهای رفتار سازشی به عنوان محدودیت معنی دارد و توانایی شخص جهت كسب معیارهای پختگی، یادگیری، استقلال شخصی و مسئولیت پذیری شخصی كه از سایر افراد یك سطح سنی و گروه فرهنگی مقایسه مورد انتظار خواهد بود، تعریف شده است. رفتار سازشی یك شخص توانایی سازگاری یا غلبه بر تقاضاهای محیطی میتواند از خفیف یا شدیداً عمیق توصیف شود. گروسمن(1983) تفاوت بین هوش و رفتار سازش را ترسیم كرده است. از نظر او رفتار سازشی به مراقبتهایی كه افراد از خودشان و دیگران در طی زندگی روزمره به عمل میآورند گفته میشود تا توانایی هوش انتزاعی مقیاسهای رفتار سازشی عموماً یك فرد را در قالب هنجارهای ثابت (از لحاظ سنی و فرهنگی) كه در جنبههای مراقبت از نیازهای شخصی، نشان دادن صلاحیتهای اجتماعی و اجتناب از رفتارهای دشوار خلاصه می شود، مقایسه میكند(گروسمن، 1983 به نقل از شریفی درآمدی، 1381، ص105).
دورة تحول، در تعریف(AAMR)[1] دورة تحول به عنوان دورة زمانی بین تولد تا هجدهمین سال بعد از تولد تعریف شده است(گروسمن، 1983). دلیل این امر، تشخیص کم توانی هوشی از سایر شرایطی است كه تا بزرگسالی نمیتواند علت یا منبع کم توانی هوشی باشد، از قبیل آسیبدیدگی یا جراحتها و شكستگی سر و فرسودگی (شریفی درآمدی،1381). مزیت دیدگاهAAMR این است كه به جای تعیین درجه کم توان هوشی شخص براساس سطح كاركردی و انطباقی، درجه حمایت لازم را برای كاركرد ویژگی تعیین میكند(كاپلان سادوك، 1993 به نقل از پورافكاری، 1382).
تعریف کم توان هوشی:
کم توانی هوشی یک وضعیت و حالت ذهنی خاص است که در اثر شرایط مختلف قبل از تولد و هنگام تولد و یا پس ازتولد کودک پدید آید، کم توانان هوشی افرادی هستند که به علت وقفه یا کمبود رشد ذهنی در شرایط عادی قادر به استفاده مطلوب از برنامه های معمولی آموزش و پرورش، سازگاری اجتماعی و تطبیق با محیط نمی باشند. تعریفی که از نظر اکثریت قریب به اتفاق مجامع علمی و صاحب نظران روانشناسی مورد قبول می باشد تعریفی است که از سوی انجمن آمریکای عقب ماندگی ذهنی( AAMR) ارائه شده:
«کم توانی هوشی سطحی از عملکرد هوش عمومی است که میزان آن بطور معنادار (دو انحراف معنادار) پایین تر از میانگین بوده و همزمان با نقایصی در رفتار سازشی(سازش یافتگی های فردی و اجتماعی) همراه بوده و در دوران رشد(تشکیل نطفه تا 18 سالگی) ظاهر می گردد».
American Assoctuon On Mental Retadstion 6.
دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی 09214087336
بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل
دانلود سریع و مستقیم
دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول