دانلود مقاله مطهری

دانلود مقاله مطهری

دانلود مقاله مطهری

دانلود-مقاله-مطهریلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏۱ ) انترناسیونالیسم اسلامی
‏ ‏ این مسئله مسلم است که در دین اسلام ملیت و و قومیت به معنایی که امروز میان مردم مصطلح است هیچ اعتباری ندارد ، بلکه این دین به همه ملتها و اقوام مختلف جهان با یک چشم نگاه می‏‌‏کند ، و از آغاز هم دعوت اسلامی به ملت و قوم مخصوصی اختصاص نداشته است و بلکه این دین همیشه میکوشیده است که به وسایل مختلف ریشه ملت‏‌‏پرستی و تفاخرات قومی را از بیخ و بن برکند .
‏ در اینجا لازم است ما در دو قسمت بحث کنیم : اول اینکه اسلام از آغاز ظهور خویش ‏«‏داعیه جهانی‏»‏ داشته است . دوم اینکه مقیاس‏‌‏های اسلامی مقیاس‏‌‏های جهانی است نه ملی و قومی و نژادی .
‏۲ ) داعیه جهانی اسلام
‏ برخی از اروپائیان ادعا می‏‌‏کنند که پیغمبر اسلام در ابتدا که ظهور کرد فقط می‏‌‏خواست مردم قریش را هدایت کند ، ولی پس از آنکه پیشرفتی در کار خود احساس کرد تصمیم گرفت که دعوت خویش را به همه ملل عرب و غیرعرب تعمیم دهد .
‏ این حرف که یک تهمت ناجوانمردانه‏‌‏ای بیش نیست علاوه براینکه هیچ دلیل تاریخی ندارد با اصول و قرائنی که از لحن آیات اولیه قرآن که بر پیغمبر اکرم نازل شد استفاده می‏‌‏شود مبانیت دارد.
‏ در قرآن مجید آیاتی هست که نزول آنها در مکه و در همان اوایل کار بعثت پیغمبر اسلام بوده و در عین حال جنبه جهانی داشته است .
‏ یکی از این آیات آیه‏‌‏ای است در سوره ‏«‏تکویر‏»‏ که از سوره‏‌‏های کوچک قرآن است . این سوره از سوره‏‌‏های مکیه است که در اوایل بعثت نازل شده است . و آن آیه چنین است : ‏«‏ان هو الا ذکر للعالمین‏»‏ نیست این مگر یک تذکر و بیدار باش برای تمام جهانیان .
‏ در آیه دیگر که در سوره سبا است می‏‌‏فرماید : ‏«‏و ما ارسلناک الا کافه للناس بشیراً ونذیراً و لکن اکثر الناس لایعلمون‏»‏ ، تو را نفرستادیم مگر آنکه برای همه مردم بشارت دهنده و بازدارنده باشی ولی بیشتر مردم نادانند .
‏ و نیز در سوره انبیاء می‏‌‏فرماید : ‏«‏ولقد کتبنا فی‏‌‏الزبور من بعدالذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون‏»‏ ، و هر آینه نوشتیم در زبور پس از ذکر که ‏«‏زمین‏»‏ به بندگان صالح من خواهد رسید .
‏و نیز در صوره اعراف می‏‌‏فرماید : ‏«‏یا ایهاالناس انی رسول‏‌‏الله الیکم جمیعاً‏»‏ ، ای مردم من فرستاده خدایم بر همه شما .
‏۳
‏ در قرآن هیچ جا ، خطابی بصورت ‏«‏یا ایها العرب‏»‏ ، یا ‏«‏ایهاالقرشیون‏»‏ پیدا نمی‏‌‏کنید . آری گاهی در برخی از جاها خطاب‏«‏یا ایها الذین آمنوا‏»‏ هست که مطلب مربوط به خصوص مؤمنین است که به پیغمبر (ص) گرویده‏‌‏اند وگرنه در موارد دیگر که پای عموم در میان بوده عنوان ‏«‏یا ایها الناس‏»‏ ، آمده است .
‏ یک مطلب دیگر در اینجا هست که مؤید جهانی بودن تعلیمات اسلامی و وسعت نظر این دین است و آن اینکه ، آیات دیگری در قرآن می‏‌‏باشد که از مفاد آنها یک نوع ‏«‏تعزز‏»‏ و اظهار بی‏‌‏اعتنایی به مردم عرب از نظر قبول دین اسلام استنباط می‏‌‏شود ، مفاد آن آیات این است که اسلام نیازی به شما ندارد ، فرضاً شما اسلام را نپذیرید ، اقوام دیگری در جهان هستند که آنها از دل و جان اسلام را خواهند پذیرفت . بلکه از مجموع این آیات استنباط می‏‌‏شود که قرآن کریم روحیه آن اقوام دیگر را از قوم عرب برای اسلام مناسبتر و آماده‏‌‏تر میداند . این آیات بخوبی جهانی بودن اسلام را می‏‌‏رساند ، چنانکه در سوره انعام می‏‌‏فرماید : ‏«‏فان یکفر بها هؤلاء فقد و کلنابها قوماً لیسوابها بکافرین‏»‏ ، پس اگر اینان (اعراب) به قرآن کافر شوند ، همانا ، ما کسانی را خواهیم گمارد که قدر آن را بدانند و به آن مؤمن باشند .
‏ و نیز در سوره نساء می‏‌‏فرماید : ‏«‏ان یشأ یذهبکم ایها الناس و یأت بآخرین و کان الله علی ذالک قدیراً‏»‏ ، اگر خدا بخواهد شما را می‏‌‏برد و دیگران را بجای شما می‏‌‏آورد و خداوند بر هر چیزی تواناست .
‏ و نیز در سوره محمد(ص) می‏‌‏فرماید : ‏«‏و ان تتولوا یستبدل قوماً غیرکم ثم لایکونوا امثالکم‏»‏ ، اگر شما به قرآن پشت کنید گروهی دیگر جای شما را خواهند گرفت که مانند شما نباشند .
‏در ذیل این آیه ، حضرت امام باقر علیه‏‌‏السلام می‏‌‏فرماید : ‏«‏منظور از قوم دیگر ، موالی (ایرانیان) است .
‏ و نیز امام صادق علیه‏‌‏السلام فرمود : ‏«‏این امر ، یعنی پشت کردن مردم عرب بر قرآن ، تحقق پیدا کرد و خداوند بجای آنها موالی یعنی ایرانیان را فرستاد و آنها از جان و دل اسلام را پذیرفتند .
‏باری مقصود ما فعلاً این نیست که بگوییم آن قوم دیگر ایرانیان بودند و یا غیرایرانیان ، بلکه اینرا می‏‌‏خواهیم بگوییم که از نظر اسلام قوم عرب و غیرعرب از نظر قبول یا رد اسلام مساوی بودند ، و حتی عرب‏‌‏ها بخاطر بی‏‌‏اعتنائی‏‌‏هایی که به اسلام می‏‌‏کردند ، کراراً مورد سرزنش واقع می‏‌‏شدند . اسلام می‏‌‏خواهد به اعراب بفهماند که آنها چه ایمان بیاورند و چه نیاورند این دین پیشرفت خواهد کرد ، زیرا اسلام دینی نیست که تنها بخاطر قوم مخصوصی آمده باشد .
‏ مطلب دیگری که در اینجا خوب است تذکر داده شود این است که این امر یعنی خروج یک عقیده ، یک فکر ، یک دین و یک مسلک از مرزهای محدود ، و نفوذ در مرزها و مردم دوردست اختصاص به اسلام ندارد ، همه ادیان بزرگ جهان ، بلکه مسلکهای بزرگ جهان چنین بوده و هستند . غالب آیینها و مسلکهای بزرگ جهان آن اندازه که در سرزمین‏‌‏های دیگر مورد استقبال قرار گرفته‏‌‏اند در سرزمین اصلی که از آنجا ظهور کرده‏‌‏اند مورد استقبال قرار نگرفته‏‌‏اند . مثلاً حضرت مسیح در فلسطین ـ منطقه‏‌‏ای از مشرق زمین ـ بدنیا آمد و اکنون در مغرب زمین بیش از مشرق ، مسیحی وجود دارد . اکثریت عظیم مردم اروپا و آمریکا مسیحی هستند ، آنها حتی از لحاظ قاره و منطقه نیز با حضرت مسیح جدا هستند ، برعکس خود مردم فلسطین یا مسلمانند یا یهودی ، اگر مسیحی وجود داشته باشد بسیار کم است . آیا مردم اروپا و آمریکا نسبت به دین مسیح احساس بیگانگی می

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x