دانلود مقاله مدرسه ۷۰ ص

دانلود مقاله مدرسه ۷۰ ص

دانلود مقاله مدرسه ۷۰ ص

دانلود-مقاله-مدرسه-70-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۷۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مدرسه
‏تاریخ نخستین گونه
‏مدرسه را به طور خلاصه می‏‌‏توان: مؤسسه‏‌‏ای برای آموزش عالی تعریف کرد که در آن علوم سنتی اسلامی- حدیث، تفسیر، فقه و جز آن ‏–‏ آموزش داده می‏‌‏شود. این نوع مؤسسات آموزشی به طور مرسوم مسکونی هستند. مدرسه، بر خلاف انواع عمده بناهای اسلامی، حاصل دست و پنجه نرم کردن فرهنگ نوپای اسلامی با تمدن‏‌‏های همجوار در آن قرن (قرن اول هجری) نیست. آنگونه که سنت‏‌‏های هزار ساله دنیاهای کلاسیک و خاور نزدیک کهن از طریق امپراطوری‏‌‏های بیزانس و به روی معماری مسجد، مناره و مقبره بر جا گذارده بودند. ولی مدرسه، پاسخی به نیازهای معینی از جامعه اسلامی بود؛ مدرسه طراحی شده بود تا در خدمت یک نهاد کاملا ابداعی قرار گیرد. افزون بر آن، مدرسه مخلوق تمدنی خودباور، شکل یافته و نزدیک به اوج توفیق خود بود: نخستین مدارسی که از آنها در متون یاد می‏‌‏شود مدارس قرن دهمی خاور ایران است. در این زمان معماری اسلامی سبک‏‌‏های خود را توسعه داده و فکر تبدیل‏‌‏پذیری انواع بنا به یکدیگر نیز ‏–‏ با همین درجه اهمیت امری شناخته شده بود که رباط‏‌‏های تونسی نشانگر آن است. از این رو معماران قرن دهم برای الهام، اختیار جستجو در معماری خود را داشتند. ممکن است این تبدیل‏‌‏پذیری، همانگونه که می‏‌‏توان از حدیث منقول از ابوهریره استنباط کرد، در اعتقاد فرد مسلمان ریشه دوانده باشد: ‏«‏هر کس به قصد تعلیم و تعلم نیکیها به مساجد ما گام نهد بسان مجاهدان فی سبیل‏‌‏الله است‏»‏. بدین طریق فعالیتهای آموزشی، عبادی و به خصوص جهادی به یکدیگر پیوسته‏‌‏اند. عملا، بعضی از ریشه‏‌‏های مبهم مدرسه چنین به ذهن متبادر می‏‌‏سازد که نمونه‏‌‏های اولیه این مدارس چیزی جز نهادهای دولتی نبوده
‏‌‏اند، که برای این امر خاص طراحی شده و در همین جهت عمل می‏‌‏کردند.
‏این نهاد به آرامی و با گامهایی طبیعی رشد کرد، و احتمالا متداول شدن آن به واسطه تغییر عمده‏‌‏ای بود که در شیوه آموزش به وجود آمد. در سده‏‌‏های نخستین اسلام اطلاعات صرفاً به طریق دیکته به شاگردان منتقل می‏‌‏شد. از قرن دهم، اگر پیش از آن نباشد، این شیوه آموزش همراه با تشریح و تفسیر ‏«‏تدریس‏»‏ شد که به نوبه خود با مباحثه و مناظره توأم بود. بدیهی است که مسجد برای چنین امری، فضایی مناسب نبود و این هم درست نبود که طلاب فقیر در مناره مسجدی بخوابند که در آن درس می‏‌‏خواندند. در آغاز، مدرسه اطاقی در خانه خود مدرس بود و طبعا مراد از آن صرفا فراهم آوردن فضایی برای درس خواندن طلاب بود نه اینکه در آن بخوابند. ‏نمی‏‌‏توان به دقت گفت که چند سال طول کشید تا این حالت منتهی به تدبیری تا حدی رسمی و دائمی گردید. ولی شواهد بدست آمده از کاوشهای مورخین امروزی که بر روی دوره‏‌‏های پیش از عهد سلجوقی کار می‏‌‏کنند، دلالت بر این امر دارد که دوره حیات ‏«‏پیش ازتاریخ‏»‏ مدرسه حداقل به یک قرن و نیم پیش از زمانی برمی‏‌‏گردد که سلاجقه به مدرسه شکل یک نهادی رسمی دادند. به هر حال، بسیار بعید به نظر می‏‌‏رسد که این مدارس اولیه اساساً بناهایی عمومی بوده باشند. تعداد آنها خود دلالت بر این واقعیت دار. به سال ۴۱۶/۶-۱۰۲۵ بیش از بیست مدرسه در شهر کوچک ایالتی ختال گزارش داده شده که هر کدام از آنها دارای موقوفاتی نیز بوده‏‌‏اند. حرکت تبلیغی کرمیه، که در سده دهم و یازدهم در بخش خاوری ایران از قدرت زیادی برخوردار بود، تمایلات سیاسی و مذهبی مشخصی داشت و مدارس و خانقاههای متعددی از سوی پیروان آن فرقه ساخته شد. غزنویان نیز موقوفاتی را به مدارس اختصاص می

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x