دانلود مقاله ماتریالیسم

دانلود مقاله ماتریالیسم

دانلود مقاله ماتریالیسم

دانلود-مقاله-ماتریالیسملینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏ماتریالیسم
‏ ‏موضوع بحث ، علل گرایش به ‏مادیگری ( ماتریالیسم ) است . اول باید ‏مادیگری ( ماتریالیسم ) را که موضوع بحث ‏امروز ماست ، از نظر اصطلاح‏ ‏متداول فعلی تعریف کنیم و حدود آن را بیان نماییم ‏، سپس وارد بحث شویم‏ .‏ ‏واژه ماتریالیسم استعمالات مختلفی دارد که همه آنها – ‏اکنون که درباره‏ ‏علل گرایش به ماتریالیسم بحث می‏کنیم – نمی تواند موضوع بحث ‏ما باشد . ‏مثلا گاهی ماتریالیسم می‏گویند و مراد مکتب اصالت ماده است ، اما به ‏این‏ ‏معنی که ماده یک امر اصیل و یک امر واقعی در جهان هستی است ، نه یک‏ ‏امر فرضی و ذهنی و نمایشی و ساخته ذهن ، در مقابل ایده‏آلیسم که منکر ‏واقعیت‏ ‏ماده است و آن را مخلوق ذهن بشر می‏داند . اگر ماتریالیسم را به این معنی‏ ‏بگیریم باید همه الهیون را – چه مسلمان و چه غیر مسلمان – ماتریالیست‏ ‏بخوانیم ، زیرا اینها همه ماده را که واقعیتی است در بستر زمان و مکان ، ‏و ‏حقیقتی است متغیر و متحول و متکامل و محسوس و ملموس ، امری عینی و ‏ماورای ذهنی ‏و ذی اثر می‏دانند . مادی بودن و ماتریالیست بودن به این‏ ‏معنی با مسأله خدا و ‏توحید منافاتی ندارد ، بلکه عالم ماده و طبیعت به‏
‏عنوان یک واحد ” کار ” و یک ‏واحد ” مصنوع ” ، بهترین وسیله برای‏
‏شناسایی خداوند است . اراده حکیمانه ‏خداوند در جریان همین تحولات مادی‏
‏کشف می‏شود . قرآن کریم پدیده‏های مادی را ‏به عنوان آیات الهی یاد می کند . ‏و گاهی این کلمه استعمال می‏شود و مراد از ‏آن انکار موجود ماورای ماده‏
‏است ، یعنی مکتب انحصار ، مکتبی که هستی و نظام ‏وجود را در انحصار ماده‏ ‏می‏داند و هستی را در چهارچوب آنچه در تغیر و تبدل است ‏و در بستر زمان و ‏مکان واقع است محدود و محصور می‏کند و آنچه را که از چهار ‏دیواری تغیر و ‏تبدل و احساس و لمس بشر بیرون است ، منکر است و معدوم و نیست‏ ‏می‏پندارد‏ . ‏اکنون بحث ما پیرامون علل گرایش به این مکتب یعنی مکتب انحصاراست‏ ‏که چطور شد گروهی از بشر طرفدار انحصار گشتند و به مکتب نفی گراییدند و ‏در صدد انکار خدا برآمده ، بیرون از جهان ماده را نیست پنداشتند .
‏۲
‏آیا انسان بالفطره الهی است یا مادی ؟
‏ ‏ ‏طرح ‏این بحث به این کیفیت که علل گرایشهای مادی ‏چیست ، طبعا‏ ‏نمودار این است که ما مدعی هستیم انسان بالطبع نمی بایست‏ ‏گرایش ‏مادی پیدا کند ، مادیگری یک جریان مخالف طبیعت و فطرت انسان‏ ‏است و چون برخلاف ‏اصل‏ ‏است ، باید به جستجوی علت آن پرداخت و از سببی‏ ‏که آن را برخلاف اصل و ‏قاعده به وجود آورده کاوش نمود . و به عبارت‏ ‏ساده‏تر ، اعتقاد به خدا حکم ‏سلامت را دارد و گرایش مادی حکم بیماری را . ‏هیچ گاه از سر سلامت نباید پرسید ، ‏زیرا سلامت بر طبق مسیر و جریان طبیعی‏ ‏نظام خلقت است ، اما اگر دیدیم فردی یا ‏جمعیتی بیمارند ، آنجا باید ‏پرسید : چرا این افراد بیمار شدند ؟ چه موجباتی سبب ‏بیماری آنها‏ شده است ؟ .
‏ ‏این نظر ما درست بر خلاف آن است که در کتب ” تاریخ ‏ادیان ” معمولا ‏اظهار نظر می‏کنند . نویسندگان آن کتب غالبا به دنبال این ‏می‏گردند که چرا ‏بشر گرایش دینی پیدا کرد ؟ از نظر ما گرایش دینی نیازی به پرسش ‏ندارد . ‏آن ، کشش‏ ‏فطرت است ، بلکه باید کاوش کرد که چرا بشر گرایش به بی‏ ‏دینی پیدا کرد ؟ فعلا‏ ‏نمی‏خواهیم این بحث را دنبال کنیم که آیا دینی بودن‏ ‏یک امر طبیعی است و بی دینی‏ ‏امری غیر طبیعی و یا برعکس است ؟ زیرا از ‏نظر ‏موضوع بحث اصلی ، ضرورتی نمی‏بینیم . .
‏ ‏البته این مطلب را باید توجه داشت که ‏مقصود این نیست که چون گرایش‏ ‏توحیدی یک گرایش فطری و طبیعی است ، آنگاه که در ‏سطح تعقلات علمی و ‏فلسفی طرح می‏شود هیچ گونه سؤالی به وجود نمی آورد . خیر ، ‏مقصود این‏ ‏نیست . این مسأله مانند هر مسأله دیگر هر چند مورد تأیید یک غریزه ‏فطری‏ ‏باشد ، آنگاه که در سطح تعقل طرح می‏شود ، طبعا سؤالات و اشکالات و شکوک‏ ‏و شبهاتی برای‏ ‏مبتدی به وجود می‏آورد و راه حلهای لذت بخشی هم در همان سطح دارد

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x