دانلود ازمایش ماز ذهنی پترسون – گزارش کار آزمایش یادگیری از راه کوشش و خطا
ازمایش ماز ذهنی پترسون – گزارش کار آزمایش یادگیری از راه کوشش و خطا
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 534 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 12 |
دریافت فایل
آزمایش یادگیری از راه کوشش و خطا (آزمایش ماز ذهنی پترسون – ماز ذهنی 12 شاخه)
تعداد صفحات: 12
نوع فایل: WORD
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
ادبیات تحقیق
فرضیه
نمونه
اجرای آزمایش
نتایج آزمایش
بحث و تفسیر
پیوست
منابع
بخشی از متن فایل:
فرضیه تحقیق:
تكرار و تمرین باعث كاهش زمان و افزایش یادگیری می گردد.
وسایل آزمایش یك نمونه از ماز پیترسن یك عدد مداد و كاغذ برای ثبت نمرات.
نمونه:
نمونةما یك آزمودنی دانشجوی روانشناسی بوده و آزمایش در آزمایشگاه روان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی انجام شده است.
اجرای آزمایش:
آزمودنی باید این ماز را به كمك حافظه خود یاد بگیرد یادگیری از راه كوشش و خطا انجام گیرد اما این كوشش و خطا از راه حسی-حركتی نیست بلكه ذهنی هستند.
ماز ذهنی پیرسن برای بزرگسالان از 12 شاخه تشكیل شده است و یك شاخه در ابتدا دارد كه از آنجا وارد راه اصلی می شویم هر كدام از این شاخه ها دارای اعدادی هستند كه راه اصلی و فرعی را از هم متمایز می كنند و خط اصلی نیز كه از آن وارد راه اصلی می شویم. در دو سر آن دارای دو عدد است می توان گفت كه هر كدام از شاخه ها دارای دو عدد هستند كه هر كدام از شاخه ها نیز در امتداد یكدیگر قرار می گیرند و هر شاخه دیگری را قطع می كند كه در هر شاخه شاهد یك دو راهی هستیم كه یكی از آنها راه اصلی و دیگری بن بست می باشد. آزمایشگر ابتدا دو عددی را كه به دو راهی اول ختم می شوند به آزمودنی می گوید و او باید یكی از آنها را انتخاب نماید بعد دو عدد دیگر را كه در انتهای راه انتخابی آزمودنی قرار دارند می خواند آزمودنی دوباره یكی از دو مورد پیشنهادی را انتخاب می نماید این كار آن قدر ادامه پیدا می كند تا آزمودنی شاخة دوازدهم را نیز پشت سر بگذارد و به مقصد برسد. شخص آزمایشگر همیشه دو عدد مربوط به دو راهی را كه آزمودنی در آنجا قرار دارد در اختیار او می گذارد این دو عدد باید به طور تصادفی ارائه گردند و عددی كه راه اصلی را نشان می دهد گاهی اول و گاهی دوم به آزمودنی گفته می شوند. به عنوان مثال در این فاز كه ما این آزمایش را انجام دادیم دو عددی كه باید در ابتدا به آزمودنی گفته شوند اعداد 14 و 19 و عدد 21 می باشد. مثلاً اگر 14 و 19 را برای آزمودنی بخوانیم اگر آزمودنی عدد 14 را انتخاب كرد ما باید بار دوم اعداد 19 و 21 را برای او بخوانیم كه آزمودنی از طریق تكرار عدد 19 باید بفهمد كه عدد 19 راه اصلی است و اگر بار اول آزمودنی عدد 19 را انتخاب كرد ما بار دوم باید اعداد 41 و 71 را برای او بخوانیم و همین طور ادامه می یابد تا آزمودنی به مقصد برسد آزماینده همه پاسخ های آزمودنی را یادداشت می كند در مورد هر تمرین تعداد خطاها را می شمارد ناگفته نماند كه آزمودنی باید آن قدر این آزمایش را انجام دهد تا جایی كه سه بار پشت سر هم و بدون غلط به مقصد رسد در این صورت است كه می توانیم بگوییم كه یادگیری حاصل شده است.
توجه: آزمودنی نباید قبل از اجرای آزمایش ماز را ببیند در غیر این صورت لازم خواهد شد كه آزماینده ماز دیگری را با شماره های دیگر برای آزمودنی بخواند.
نتایج آزمایش:
در این جدول مشاهده می گردد كه آزمودنی بعد از «13» مرحله توانسته است كه یادگیری صورت بگیرد و سه مرحله را بدون اشتباه و متوالی انجام دهد و بعد از بررسی مراحل آزمایش نتیجه می شود كه آزمودنی هر چه به مراحل پایانی نزدیك می شود از اشتباهات او كاسته شده تا جایی كه از 6 خطا به 3 خطا، سپس ………….
دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی 09214087336
بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل
دانلود سریع و مستقیم
دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول