دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیق تعریف و مفاهیم و انواع هزینه ها
ادبیات نظری و پیشینه تحقیق تعریف و مفاهیم و انواع هزینه ها
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 161 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 64 |
دریافت فایل
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق تعریف ومفاهیم وانواع هزینه ها در 64 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق تعریف ومفاهیم وانواع هزینه ها
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 10
2-1 مقدمه. 11
2-2 مبانی نظری تحقیق.. 12
2-2-1 تعریف هزینه. 12
2-2-2 هزینه در مقابل بها 13
2-2-3 هزینههای مختلف برای مقاصد گوناگون. 14
2-2-4 مفاهیم، اصطلاحات و طبقهبندیهای گوناگون هزینهها 16
2-2-5 موضوع هزینه. 16
2-3 مراحل سیستم تعیین بها 17
2-3-1 انباشت بها 17
2-3-2 تخصیص بها 18
2-3-2-1 محرك بها 18
2-3-2-2 مدیریت بها 19
2-4 مبانی طبقهبندی بها 20
2-4-1 طبقهبندی بها بر مبنای قابلیت رهگیری (بر مبنای روش تخصیص) 21
2-4-2 طبقهبندی بها بر مبنای رفتار. 24
2-4-3 طبقهبندی بها بر مبنای ارتباط با محصول. 26
2-4-4 طبقهبندی بها بر مبنای قابلیت كنترل. 28
2-4-5 طبقهبندی بها بر مبنای ماهیت طبیعی.. 30
2-4-6 طبقهبندی بها بر مبنای ارتباط با حوزه عملكرد. 30
2-4-7 طبقهبندی بها بر مبنای قابلیت استفاده در تصمیمگیری.. 31
2-4-8 طبقهبندی بها بر مبنای كل یا واحد بودن. 31
2-5 هزینه فرصت… 32
2-6 هزینههای ریخته شده 33
2-7 هزینه تفاضلی.. 34
2-7-1 هزینههای تفاضلی به عنوان هزینههای اضافی.. 34
2-8 هزینه نهایی و هزینه متوسط.. 34
2-9 هزینه، منفعت اطلاعات… 35
2-10 هزینههای جایگزینی.. 35
2-11 هزینههای قابل انتساب… 35
2-12 هزینههای تعطیلی.. 36
2-13 انباشت و انتساب هزینهها 36
2-13-1 تخصیص هزینههای غیرمستقیم. 37
2-14 هزینههای منقضی شده و هزینههای منقضی نشده 39
2-15 محركهای هزینه و مدیریت هزینه. 39
2- 16 گرایش هزینهها 40
2-17 رفتار هزینه. 41
2-17-1 روشهای برآورد توابع هزینه. 41
2-18 چسبندگی هزینه. 41
2-18-1 رفتار هزینه نسبت به سطوح فعالیت… 44
2-18-2 دلایل چسبندگی هزینه. 46
2-19 سیستمهای جدید هزینهیابی.. 47
2-19-1 سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت… 47
2-19-2 هزینهیابی دوره عمر محصول. 50
2-19-3 هزینهیابی هدف… 56
2-20 پیشینه تحقیق.. 62
2-21-1 تحقیقات داخلی.. 62
2-21-2 تحقیقات خارجی.. 67
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه:
فرآیند مدیریت مستلزم برنامهریزی، كنترل و تصمیمگیری است. مدیران میتوانند هر یك از این وظایف سه گانه را با دسترسی به موقع به اطلاعاتی كه توسط سیستم حسابداری فراهم میشود، به گونهای موثر اجرا كنند. بسیاری از این اطلاعات بر هزینههایی كه در شركت رخ میدهد، تمركز دارد. مثلا، در برنامهریزی جداول پرواز هواپیما در شركتهای خطوط هوایی، مدیران باید به هزینههای سوخت هواپیما، حقوق كاركنان پرواز، هزینههای نشست و برخاست هواپیما و نظایر آن توجه كنند. كنترل هزینههای ساخت رایانههای شخصی در یك شركت سازنده این گونه رایانهها مستلزم این است كه هزینههای ساخت به دقت اندازهگیری و ردیابی شود. در تصمیمگیری راجع به ساخت یك قطعه از قطعات منفصله این گونه رایانهها در داخل شركت یا خرید آن از تولید كنندگان بیرونی نیز مدیریت باید نسبت به هزینههایی كه در نتیجه ساخت این قطعه در داخل یا خرید آن از بیرون واقع میشود، توجه داشته باشد.
همه موارد بالا نمونههایی بارز از وضعیتهایی است كه هر یك از آنها بر نوع و مفهومی معین از هزینهها تمركز دارد. اولین اقدام مهم در مطالعه و بررسی حسابداری صنعتی، دستیابی به شناخت از انواع مختلف هزینههایی است كه در یك شركت رخ میدهد یا مطرح میشود.
اصطلاحات و مفاهیم مختلف هزینه در بسیاری از زمینهها از جمله تصمیمگیری در كلیه حوزههای زنجیره ارزش، سودمند است. این اصطلاحات و مفاهیم، مدیران را در تصمیمگیری در باره موضوعاتی نظیر این كه: چه میزان وجه لازم است صرف تحقیق و توسعه شود؟ اثر تغییرات در طراحی محصول بر هزینههای ساخت چیست؟ آیا لازم است بودجه بیشتری صرف تبلیغات و بازاریابی شود؟ آیا محصولات شركت باید به شكل متمركز و از طریق انبار مركزی توزیع شود یا لازم است این توزیع از طریق ایجاد انبارهای منطقهای و فرعی صورت گیرد؟ كمك خواهد كرد. بكارگیری تكنیكها و روشهای حسابداری صنعتی، بررسی و مطالعه گزارشهای مستخرج از سیستم حسابداری صنعتی و اتكا به اطلاعات مرتبط با هزینهها برای مقاصد تصمیمگیری، برنامهریزی و كنترل، همگی نیاز به آگاهی و شناخت كامل از اصطلاخات و مفاهیم گوناگون هزینه دارد.
2-2 مبانی نظری تحقیق
2-2-1 تعریف هزینه
از دیدگاه حسابداری واژه هزینه بسته به زمینه كاربرد آن، دارای معانی گوناگون و تعاریف مختلف است. مثلا در حسابداری و گزارشگری مالی، واژه هزینه به شرح زیر تعریف شده است:
“خروج وجه نقد و داراییهای دیگر از یك واحد انتفاعی یا مصرف یا استهلاك داراییهای موجود آن یا افزایش بدهیهای یك واحد یا تركیبی از آنها كه در نتیجه اجرای فعالیتهای اصلی یا جانبی واحد واقع شود، هزینه است” (مبانی نظری حسابداری و گزارشگری مالی در ایران، 1376، ص69).
در سیستم اطلاعات حسابداری، هزینه به طور كلی به شكل جریان خروج نقد در گذشته یا تعهد پرداخت آن در آینده و یا انقضای ارزش و مصرف دارائیها، تبلور مییابد. اما در حسابداری صنعتی و مدیریت به طور اخص، واژه هزینه به شرح زیر تعریف شده است:
اندازه پولی منابع اقتصادی كه بخاطر رسیدن به یك مقصود معین یا یك مزیت مشخص، در گذشته مصرف و فدا شده است یا در نظر است در آینده مصرف و فدا شود.
حسابداری مدیریت و صنعتی، علاوه بر هزینههای گذشته، با هزینههای برآوردی و آتی نیز سر و كار دارد. مثلا، هزینه دستیابی به محصول، معرف اندازه پولی منابعی نظیر مواد، دستمزد و سایر هزینههای ساخت آن محصول است كه مصرف شده یا مصرف میشود یا در مورد خدمات نیز هزینه عبارت از ارزش منابعی است كه به منظور ارائه آن خدمات مصرف میگردد.
دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی 09214087336
بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل
دانلود سریع و مستقیم
دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول