دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و اندازه گیری نقد شوندگی
ادبیات نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و اندازه گیری نقد شوندگی
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 24 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 25 |
دریافت فایل
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق تعاریف واندازه گیری نقد شوندگی
تعداد صفحه :25 قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق تعاریف واندازه گیری نقد شوندگی
نقدشوندگی
تعاریف
2-3-1) اندازهگیریهای مختلف نقدشوندگی
الف) نسبت آلدرسون و بتكر
ب) نسبت آلمدیا و كامپلو
ج) نسبت سیبیلكو
2-3-2) عوامل تاثیرگذار بر نقدشوندگی
انعطافپذیری بازار:
زمان:
نرخ گردش سهام:
تعداد روزهای معاملاتی:
حجم معاملات:
ارزش معاملات:
تركیب سرمایهگذاران:
معامله اینترنتی:
زیرساختهای معاملاتی:
2-4-1) تاثیر مثبت نقدشوندگی دارایی بر اهرم
2-4-3) عدم تقارن در تاثیر نقدشوندگی دارایی بر اهرم
2-5-1) پژوهشهای داخلی
2-5-2) پژوهشهای خارجی
منابع فارسی
منابع لاتین
نقدشوندگی
یكی از شاخصهایی كه كارایی بورس اوراق بهادار با آن سنجیده میشود، «میزان نقدشوندگی سهام مورد معامله» است. همواره علاوه بر دو معیار نرخ بازدهی و ریسك، درجه نقدشوندگی داراییها نیز مورد توجه سرمایهگذاران قرار میگیرد. عامل مهمی كه در تعیین نقدشوندگی یك دارایی اهمیت دارد اندازه بازار آن دارایی میباشد. اگر خریداران و فروشندگان بالقوه بسیاری برای یك دارایی مشخص وجود داشته باشد، بازار آن دارایی دارای نقدشوندگی میباشد (حسنجانی، 1386، 25)
تعاریف
نقدشوندگی به معنای سرعت تبدیل سرمایهگذاریها یا داراییها به وجوه نقد میباشد. اوراق بهاداری كه در بورس اوراق بهادار با استقبال معامله روبرو میشوند، میتوانند حاكی از سرعت نقدشوندگی آنها باشد (مهدی ابزری و همكاران، 1386).
نقدشوندگی، توانایی سرمایهگذاران در تبدیل داراییهای مالی به وجه نقد در قیمتی مشابه با قیمت آخرین معامله است، با این فرض كه اطلاعات جدیدی از زمان آخرین معامله كسب نشده باشد (خرمدین، 1387).
نقدشوندگی داراییها عبارت است از توانایی معامله سریع حجم بالایی از اوراق بهادار با هزینه پایین و تأثیر قیمتی كم (لیو، 2005)
فوس نقدشوندگی سهام را قدرت فروش سریع دارایی در قیمت مشابه قیمت قبلی بازار با فرض اینكه هیچ گونه اطلاعات جدیدی وارد بازار نشده است، تعریف كرده است.
داتار نقدشوندگی بازارهای مالی را، ظرفیت بازارهای مالی برای جذب نوسانات موقتی عرضه و تقاضا بدون اختلالات بیش از اندازه قیمتها تعریف میكند.
آیتكن و كامرتون، قدرت نقدشوندگی را توان تبدیل اوراق بهادار به پول نقد در پایینترین سطح هزینههای مبادلاتی تعریف میكنند.
در جامعترین تعریف نقدشوندگی بازار عبارت است از توانایی انجام معاملات در حجم بالا، با حداكثر سرعت، حداقل هزینه و حداقل اثر قیمت، این تعریف برروی چهار بعد از نقدشوندگی تمركز دارد:حجم معاملات، سرعت معاملات، هزینه معاملات و اثر قیمت.
یكی از مهمترین كاركردهای بازار سرمایه، تامین نقدشوندگی است. در حقیقت بازارهای ثانویه ضمن فراهم كردن نقدشوندگی، از طریق كشف قیمت و توانایی انتقال ریسك، باعث كاهش هزینه سرمایه میگردند. فرناندز (1999) از قول «كینز» بیان میكند كه نقدشوندگی، توسط یك معیار مطلق قابل اندازهگیری نیست. در متون مالی گاهی برای رساندن مفهوم، به جای واژه نقدشوندگی از واژه بازارپذیری یا قابلیت خرید و فروش استفاده میشود، زیرا هر چه تعداد خریداران و فروشندگان بالقوه یك دارایی بیشتر باشد، آن دارایی نقدشوندگی بیشتری دارد. (نوبهار، 1388).
نقدشوندگی معیارهای زیادی دارد، كه هیج كدام قادر به اندازهگیری تمام ابعاد آن نیستند روبین در سال 2007 معیارهای نقدشوندگی را میتوان به دو گروه تقسیم كرد:
الف) معیارهای مبتنی بر معامله: شامل حجم معاملات، فراوانی معاملات، ارزش سهام معامله شده، تعداد روزهای معاملاتی، نرخ گردش سهام، درصد سهام شناور آزاد، زمان انتظار معامله، رتبهی نقدشوندگی،
ب) معیارهای مبتنی بر سفارش: شامل تفاوت قیمت پیشنهادی عرضه و تقاضا، تفاوت عرضه و تقاضای موثر و عمق بازار.
ویس (2004) چهار بعد نقدشوندگی را اینگونه مشخص نموده است:
زمان انجام معامله: كه به صورت توانایی انجام معامله به صورت آنی در قیمت جاری بازار تعریف میشود.
استحكام: كه به صورت توانایی خرید و فروش دارایی در تقریبا یك قیمت و زمان تعریف میشود.
دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی 09214087336
بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل
دانلود سریع و مستقیم
دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول